Ifølge analyseselskapet Forrester er det bare et spørsmål om tid før AI blir selve fundamentet i kundeservice. Kunstig intelligens vil bli tatt i bruk i stadig flere oppgaver og prosesser, og utgjøre selve ryggraden i en kundeservice enhet.
Stadig flere kundesentre i Norge og Norden har tatt i bruk ny og spennende teknologi i sine kundeservice operasjoner. Det er knapt noen som i dag ikke har følgende punkter på agendaen:
Selvbetjeningsløsninger
RPA (Robotic Process Automation)
Kunstig intelligens (AI)
IoT innsikt
Løsningen er ikke oppbemanning
Historisk sett har økt aktivitet og trafikk i ulike kanaler vært løst med å bemanne opp et kundesenter. Dette er ikke lenger tilfellet. Ny teknologi gjør det mulig å planlegge, og håndtere, et betydelig større volum av henvendelser med samme, eller lavere, bemanning.
Automatisering og AI er grunnleggende teknologier som vil bli avgjørende for alle selskaper som ønsker å forbli konkurransedyktig. Maskiner overtar i stadig større grad repeterende oppgaver, og de samhandler autonomt med kunder. Dette frigjør ressurser slik at medarbeiderne kan håndtere komplekse interaksjoner med kunder som krever empati og personalisering.
Ny teknologi vil kunne administrere arbeidsstyrken på en effektiv måte, og gjøre det mulig for selskaper å rulle ut produkter raskere. De kan administrere økende volumer av digitale interaksjoner over stadig nye kanaler uten å øke antall medarbeidere i kundeservice.
Resten av artikkelen er tilgjengelig for våre abonnenter.
Tegn et abonnement på innsikt og viten om kundeservice
For kun 500 kroner per måned vil du motta nyttig innsikt og viten, rapporter, analyser, artikler, podcaster og mye annet som vil være til hjelp i din travle og krevende hverdag. Det er ikke noe å nøle på. Tegn et abonnement i dag!
Comments